Konfirmation

Konfirmationen er en bekræftelse af dåben. Det er her vi fejrer, at Gud bekræfter – altså siger ja til - at man tilhører ham og er hans barn. De fleste bliver døbt som små, og kan derfor ikke huske deres dåbsdag, hvor deres forældrene bar dem hen til kirken. Det kan derfor blive en livsbekræftende og vigtig dag, når konfirmanden selv går op ad kirkegulvet på konfirmationsdagen og hører ordene igen.

Konfirmation i Stefanskirken ligger på den sidste søndag i april. Konfirmanderne er med til at tilrettelægge konfirmationsgudstjenesten, og der er tradition for, at nogle af konfirmanderne selv læser tekster og bønner, synger eller spiller til konfirmationen, og man kan selvfølgelig tage alle sine gæster med i kirken.

Stefanskirkens sognepræster står for konfirmationsforberedelserne. De lægger vægt på en varieret undervisning, der indeholder historiefortælling, rollespil, udflugter, praktik i kirken med mere.

Konfirmationsforberedelsen er egentlig en dåbsundervisning med 13–15 års forsinkelse. Du kan sagtens begynde til konfirmationsforberedelse selvom du ikke er døbt eller hvis du ikke ved, om du vil konfirmeres eller ej. Du kan også fortsætte med at gå til præst og deltage i de sjove og udfordrende aktiviteter med kammeraterne, hvis du henad vejen skulle finde ud af, at du ikke vil konfirmeres.

Formålet med forberedelserne er at give konfirmanderne indblik i kristendommens historier og temaer, at sætte ord på etiske dilemmaer og livets og dødens mange spørgsmål, i en kristen kontekst.Konfirmationsforberedelsen starter torsdag d. 31. august 2023. Det er Pernille Østrem og Thomas Høg Nørager, der varetager undervisningen. Når vi kender holdets størrelse, tager vi stilling til, om de skal deles i to grupper i forbindelse med undervisningen. Konfirmationsforberedelsen finder sted:

• Hver torsdag kl 16.00-18.00, medmindre andet er aftalt (fx. efterårsferie og vinterferie, hhv uge 42 og uge 7). Der vil blive udsendt en undervisningsplan.

• Lørdage eller søndage 1-3 gange om måneden, i dagtimerne

• Lejlighedsvis ved hverdags-aftenarrangementer.

Der er åbent for tilmelding til konfirmantionsforberedelse 2023/2024 via dette link.

Konfirmationen ligger altid den sidste søndag i april - i 2023 er det altså søndag d. 28. april.

Tilmeldingen skal laves af en forælder og der skal logges ind med Nem-ID.

Tilmeldingsfrist: 31. august 2023​

Alle konfirmander kan også komme i praktik som kirketjener, sanger, organist, præst eller kordegn. Hvad har du lyst til? Ringe med kirkens klokker? Være med til at skrive søndagens prædiken? Eller synge med i kirkens kor?

Hvis du ikke er døbt, skal du døbes før din konfirmation. Præsterne tilrettelægger en hyggelig og festlig dåb, fx en søndag i eller efter højmessen, sammen med konfirmanden og familien.
Læs mere om dåben her.

Hvis I har nogle spørgsmål forud for eller i forbindelse med tilmeldingen, er I velkomne til at kontakte os på kirkekontoret på tlf: 2425 9600 eller mail: sanktstefans.sogn@km.dk.