Vielse

Tillykke med jeres beslutning om at blive gift! Vi ser frem til at blive en del af jeres store dag.

Vi har samlet alle de informationer, I har brug for, når I skal planlægge jeres vielse, og hvis der i øvrigt er noget, I er i tvivl om, kan I altid kontakte kirkekontoret.

Der er en række praktiske ting, der skal ordnes, inden I kan blive gift.

I skal kontakte kordegnen og planlægge en dato for brylluppet. I kan også tale med kordegnen om pyntning af kirken. I har blandt andet har mulighed for at tilkøbe lys til at sætte i bænkerækkerne.

I skal have lavet en prøvelsesattest. Prøvelsesattesten er et lovpligtig dokument, der udstedes af Københavns Rådhus. Prøvelsesattesten er gyldig i 4 måneder fra udstedelsen, og I skal aflevere den godkendte prøvelsesattest til kordegnen i Stefanskirken.

Hvis I ikke bor i Sankt Stefans Sogn, kan I godt blive gift i Stefanskirken, hvis I har en særlig grund til, at I foretrækker Stefanskirken fremfor jeres sognekirke. I dette tilfælde skal I kontakte en af vores præster til en snak om, hvorfor I gerne vil vies i Stefanskirken.

Det er muligt at ændre sit navn i forbindelse med vielsen. Ved at følge linket kan I læse mere om navneændring på bryllupsdagen.

I skal være opmærksomme på, at I kun kan blive gift i en kirke, hvis mindst en af jer er medlem af Folkekirken. Hvis I øsnker at melde jer ind i Folkekirken, kan I kontakte en af vores præster.

Når I har aftalt en dato for vielsen, skal I kontakte den præst, der skal vie jer og aftale et tidspunkt for en vielsessamtale. Til samtalen kan I stille spørgsmål, høre mere om vielsen og være med til at vælge salmer og musik. Til samtalen kan I også sige, hvis I har særlige ønsker til for eksempel en bibeltekst eller et digt, der betyder noget særligt for jer, ligesom der også mulighed for at få opfyldt musikalske ønsker i samarbejde med organist Kevin Edelvang.

Hvert forår holder Stefanskirken bryllupsmesse. Her er der mulighed for at møde præsterne, deltage i et ”rehersal-wedding”, høre eksempler på bryllupsmusik og deltage i workshops om bryllup og ægteskab. Der er rig mulighed for at stille spørgsmål og tænke en masse bryllupstanker i en uformel og hyggelig stemning sammen med en masse andre kommende brudepar. Hvis I har planlagt et bryllup i løbet af sommeren eller efteråret, modtager I automatisk en invitation til bryllupsmessen.

Et nygift par