Velsignelse

I Stefanskirken kan I få en kirkelig velsignelse af jeres ægteskab. Det kan være velsignelse af et borgerligt indgået ægteskab, hvor I altså allerede er blevet viet på rådhuset, eller velsignelse af et kirkeligt indgået ægteskab, for eksempel i forbindelse med et sølvbryllup eller lignenede.

En kirkelig velsignelse forløber næsten som en almindelig vielse, dog med den afgørende forskel, at I ikke hver især bliver adspurgt, om I vil tage den anden til ægtefælle. I svarer i stedet ja på vielsesritualets andet spørgsmål om at elske og ære i medgang og modgang, indtil døden skiller. Ritualet ved en kirkelig velsignelse kan dog varieres, både så det ligner en vielse mest muligt, eller så det er tydeligt forskelligt fra et kirkebryllup. Det betyder blandt andet, at I også kan vælge at udelade tilspørgslen helt, så den kirkelige markering mere får karakter af en gudstjeneste.

Hvis I vil have en kirkelig velsignelse af jeres ægteskab, skal I kontakte kirkekontoret samt en af vores præster. Med kirkekontoret aftaler I de praktiske ting omkring velsignelsen, og med præsten kan I få en snak om, hvordan I gerne vil have, velsignelsen skal foregå.

Ved at følge linket kan I læse folkekirkens liturgi for kirkelig velsignelse af et borgerligt indgået ægteskab.